zondag 6 maart 2016

De boom in



Wanneer ik naar de balie loop om iets te pakken, hoor ik dat assistente Renate in discussie is met een eigenaresse. De vrouw heeft namelijk haar kat uit zijn transportmandje gehaald en op schoot genomen. Ik hoor assistente Renate nog een keer geduldig uitleggen dat het toch écht verstandiger is om Max veilig in zijn mandje te houden. Maar de eigenaresse wil niets weten van haar goedbedoelde advies. "Max is mijn allergrootste vriend, en ik de zijne. Hij zou nooit bij mij wegrennen."

Terwijl ik achter de balie driftig in de lades zoek naar het juiste laboratorium-formulier, gaat de voordeur open. Een man en zijn jonge en overenthousiaste bouvier Sep komen naar binnen. Wanneer de hond nog in de deuropening staat, krijgt hij de kat in het oog en blaft opgewonden. Maar kat Max deelt zijn enthousiasme niet. Sterker nog, de kat raakt compleet in paniek en wil maar één ding: vluchten!

Met open mond sla ik vanachter de balie het tafereel gade. De eigenaresse van Max probeert de kat stevig tegen zich aan te klemmen en wordt daarbij flink opengehaald en - aan haar kreten te horen -  zelfs enkele keren gebeten. Wanneer de kat zich uit haar greep heeft gewurmd, rent hij via de nog openstaande deur naar buiten. Samen met Renate ren ik achter hem aan in een poging om hem te pakken te krijgen. Maar we zien nog net hoe Max in een hoge boom verdwijnt.

Daar staan we dan, in de stromende regen. Terwijl we Max steeds hoger en hoger in de boom zien klimmen. Nadat ze een veelbetekenende blik op de eigenaresse van Max heeft geworpen, loopt Renate naar binnen en verzucht: "Ik ga de brandweer wel bellen."




Nooit meer een blog missen? Volg me dan op Facebook!



Reageer op dit bericht