maandag 16 november 2015

Mag het ietsje minder zijn?


Als kat Miesje uit haar mand wordt getild en op mijn behandeltafel wordt gezet, blijft ze lusteloos liggen. "Ja, zo is ze dus al de hele dag. Ik vraag me af of ze eigenlijk wel heeft gegeten." vertelt mijnheer Winkman bezorgd. Meer informatie heeft hij niet, dus ik besluit om met het lichamelijk onderzoek te beginnen. Als ik de pols wil opnemen springt de kat als een wesp gestoken overeind.

Ik draai de kat op haar rug en snap waarom. Aan de binnenkant van haar linker dijbeen zit een grote open wond, en zo te zien zit die er wel een dagje langer dan vandaag. Als ik dit tegen mijnheer Winkman vertel, is hij zichtbaar geschrokken. "Och nee, wat erg! Ik heb het gewoon helemaal niet doorgehad!" roept hij uit. 

Dat verbaast me niets, want ik ken de situatie bij mijnheer Winkman wel een beetje. Het is een aardige maar excentrieke man. Na een grote erfenis heeft hij in een buitengebied een huis gekocht waar hij met zijn vier katten is gaan wonen. Maar het bleef niet bij deze vier katten, er kwamen er steeds meer bij. Van de ene kant omdat hij een zwak voor bijzondere raskatten heeft, aan de andere kant doordat hij ongewenste katten opvangt. 

Omdat het er op een moment zoveel waren dat hij ze niet meer in huis kon houden, bouwde hij op zijn enorme erf het 'Kattenpaleis'. Een apart verblijf met een grote omheinde buitenren waar de katten nu leven. Ik ben er zelf wel eens geweest en eerlijk is eerlijk: het ontbreekt de katten aan niets. 

Maar hoe goed mijnheer Winkman ook voor zijn katten wil zorgen, met meer dan dertig katten is de situatie hem een beetje boven het hoofd gegroeid. Bij het grootste deel zijn de vaccinaties meer dan twee jaar verlopen of zijn de katten zelfs nooit ingeënt. En ook qua gezondheid is hij het overzicht een beetje kwijt, vaak zijn de dieren al wat langer ziek voordat hij het doorheeft. Kat Miesje is hier een goed voorbeeld van. 

Omdat de wond vrij ernstig is, besluit ik dat deze vandaag nog opgeschoond en gesloten moet worden. Tijdens de operatie heb ik het met de assistente over de situatie. "Het is lastig" zeg ik tegen haar. "Van de ene kant zorgt hij heel goed voor de dieren. Ze hebben een prachtig verblijf, krijgen eten en drinken en als er iets aan de hand is, krijgen ze medische zorg. Maar met dat laatste is hij gewoon vaak wat aan de late kant omdat het er teveel zijn om het goed in de gaten te kunnen houden."

Naderhand zet ik het verslag van de operatie in de computer. Als ik in de kaart van mijnheer Winkman door de lijst met alle katten scroll, opzoek naar de kaart van Miesje, zucht ik zachtjes: "Mag het misschien ietsje minder zijn?"

Nooit meer een blog missen? Volg me dan op Facebook!


Reageer op dit bericht

  1. Hoe een goed hart voor problemen kan zorgen. Misschien heeft de man wat hulp nodig van een andere dierenvriend die geen ruimte maar wel tijd heeft.

    BeantwoordenVerwijderen