maandag 21 september 2015

De kenner


Het is een zondag en ik ben naar de praktijk gekomen voor een kat waarmee het niet goed zou gaan. Hoewel de eigenaar nog vrij laconiek klonk vond ik de situatie die hij aan de telefoon beschreef dusdanig verontrustend dat ik besloot om ze direct naar de praktijk te laten komen.

Als de kat uit het transportmandje wordt getild ben ik blij dat ik ze niet pas later die middag heb afgesproken want het ziet er niet best uit. Niet alleen ligt de kat als een dweil in haar mandje, ze heeft ook een te snelle ademhaling en heeft onderweg meerdere keren gebraakt.

Na het lichamelijk onderzoek besluit ik dat verder bloedonderzoek nodig is. Ondanks dat ik op dat moment geen assistente tot mijn beschikking heb, is het bloedprikken zo gebeurd. De kat lijkt geen fut te hebben om zich te verzetten.

Ik vermoed dat er wel eens een vergiftiging in het spel kan zijn. Dus terwijl het bloedonderzoek loopt vraag ik de eigenaar het hemd van het lijf over gevaarlijke stoffen die de kat binnengekregen kan hebben. Maar volgens de eigenaar is het onmogelijk dat de kat daar toegang tot heeft gehad.

Ik twijfel aan mezelf, zou het dan tóch iets anders zijn? Voor de zekerheid vraag ik nogmaals of er de afgelopen paar dagen helemaal niets raars aan de kat op te merken viel. De eigenaar schudt zijn hoofd maar zegt dan: "Nou... nu je het zo vraagt. Ze leek gisteren een beetje koortsig." Ik wil mijn mond opendoen om hier meer over te vragen als hij zelfverzekerd vervolgt: "Dus ik heb haar wat paracetamol gegeven. Ben zelf apotheker dus heb gewoon de dosering per kilogram voor kinderen aangehouden, leek me wel prima aangezien het een volwassen kat is."

Ik moet even tot drie tellen om mezelf te kalmeren. Deze mijnheer mag dan wel apotheker zijn, maar dat maakt hem helaas nog geen dierenarts. Anders had hij wel geweten dat katten paracetamol niet goed kunnen afbreken en dit zelfs in lage doseringen al extreem giftig kan zijn.

Terwijl ik de spullen voor de behandeling bij elkaar verzamel denk ik: "Schoenmaker, blijf toch bij je leest."

Nooit meer een blog missen? Volg me dan op Facebook!



Reageer op dit bericht