maandag 24 augustus 2015

Nu we er toch zijn...


Wanneer ik bij mijn huisarts zit voor de update van mijn tetanus-vaccinatie, valt mijn oog op de briefjes die her en der in de wachtkamer zijn opgehangen. "Slechts 1 klacht per consult!" snauwen ze me vanaf de muur toe.

Het verbaast me eerlijk gezegd, als dierenarts behandel ik regelmatig meerdere klachten of vragen per consult. Komt je hond voor oorontsteking en wil je toch even naar dat bultje laten kijken? Geen probleem. Is je konijn net gevaccineerd en wil je graag even de nageltjes geknipt hebben? Doen we!

Maar... wanneer er meerdere bespreekpunten zijn, is het wél handig als dat bij het maken van de afspraak even wordt doorgegeven. Dan kunnen wij er namelijk ook rekening mee houden.

Elke dierenarts kent namelijk wel de situatie waarbij het consult eigenlijk al is afgerond. De hond is van de tafel getild en weer aangelijnd. De kat zit in het mandje dat we met moeite weer in elkaar gezet hebben. Je hebt de eigenaren een hand gegeven en gedag gezegd. En dan, nét als ze bijna de spreekkamer uitlopen, houden ze opeens halt, draaien zich weer om en zeggen: "Oh ja, nu we er toch zijn. Zou u toch ook nog even willen kijken naar zijn anaalklieren/de oren/of ze vlooien heeft?

Stiekem slaak je een zucht, maar je glimlacht en zegt: "Natuurlijk". Terwijl je de hond weer op de tafel tilt of het katje uit het mandje haalt, zie je de complete planning in de soep lopen. Mag je straks aan de mopperende mensen in de wachtkamer uitleggen waarom alles zo uitgelopen is.

Of wanneer mensen een afspraak voor enkel de enting hebben gemaakt maar de vraag "Hoe gaat het?" beantwoorden met het tevoorschijn halen van een enorme lijst met bespreekpunten. Of ik even wil kijken naar de linker voorpoot én de rechter achterpoot, want daar loopt ze toch al een een paar maanden mank mee. En ze schudt al twee weken met haar hoofd, zou ze last van haar oren hebben? Trouwens, ze heeft ook op vier verschillende plekken bulten, het is toch geen kanker dokter?
Je vraagt je af hoe je al deze vragen gaat beantwoorden in de tijd die slechts voor een enting en algemene gezondheidscheck staat gepland. Tenzij je Superwoman bent, wordt dat namelijk wel wat lastig.

Geen probleem wanneer je meerdere problemen van je huisdier wilt bespreken, maar laat het van te voren even weten. Dan plannen wij meer tijd in en krijgt je dier alle tijd en aandacht die het verdient. Hoeven we in de toekomst niet ook van die venijnige briefjes in de wachtkamer op te hangen ;).

Nooit meer een blog missen? Volg me dan op Facebook!



Reageer op dit bericht