zondag 8 mei 2016

Troosten


"Kom maar bij papa staan Sem, dan houd ik je wel vast." zegt de man terwijl hij zijn zoontje troostend dicht tegen hem aan trekt. Het jongetje wurmt zich weer los en komt dichterbij de tafel staan. "Ik wil hier staan pap, anders kan ik het toch niet zien!" zegt hij opgewekt.

Het is donderdagmiddag en we staan met z'n drieën in de euthanasie-ruimte van onze praktijk. Op de tafel ligt kat Bert rustig in zijn mandje. Begin deze week hebben we ontdekt dat Bert een tumor in zijn buik heeft die we niet operatief kunnen verwijderen. Omdat de eigenaren merkten dat zijn eetlust snel afnam en hij zich terug begon te trekken, zijn ze nu bij ons om hem in te laten slapen.

Een euthanasie van een huisdier is natuurlijk nooit een vrolijke aangelegenheid, maar het jochie lijkt het vooral reuze interessant te vinden. Terwijl zijn vader met betraande ogen kat Bert aait, stelt het jongetje geïntrigeerd de ene na de andere vraag aan mij. "Waar ga je de prik dan geven? Waarom is dat spul rood? Hoe weet je straks of Bert wel écht dood is?" Terwijl ik rustig zijn vragen beantwoord, zie ik dat zijn vader het steeds zwaarder krijgt. Hij probeert in alle macht zijn tranen tegen te houden, maar er rolt er toch eentje over zijn wang. Zijn zoontje vertelt ondertussen opgewekt tegen mij dat ze Bert straks in de tuin gaan begraven: "Net als bij Ernie, dat was mijn andere kat en die moesten we vorig jaar ook begraven."

Terwijl ik bezig ben met de euthanasie volgt het jongetje met grote belangstelling alles wat ik doe. Ik vind het interessant om te zien hoe sommige kinderen zoiets als een soort mini-wetenschappertjes benaderen. Waarschijnlijk komt het verdriet later, maar op het moment lijkt hij meer een steun voor zijn vader dan andersom.

Hoe stoer het jochie is, blijkt wanneer ik vastgesteld heb dat de kat is overleden. Wanneer zijn vader -zichtbaar aangedaan- de kat voor de laatste keer aait, pakt zijn zoontje zijn hand vast en fluistert geruststellend tegen hem: "Niet verdrietig zijn hoor papa, hij gaat nu naar Ernie toe!"


Nooit meer een blog missen? Volg me dan op Facebook!


Reageer op dit bericht