maandag 19 oktober 2015

Oeps...


Alle begin is moeilijk, ook als dierenarts. Voor iets relatief simpel zoals de jaarlijkse gezondheidscheck en vaccinatie draai ik nu mijn hand niet meer om. Maar toen ik pas net begonnen was, was zelfs zoiets niet altijd even makkelijk. Je moet immers tegelijkertijd een goed lichamelijk onderzoek uitvoeren, zorgen dat het dier niet van tafel springt, bepalen welke vaccinatie je moet geven en een beetje gezellig met de eigenaar kletsen.

En op dat laatste punt ging het in mijn eerste half jaar als dierenarts een beetje mis. De twee honden die voor hun vaccinatie kwamen, waren namelijk zó hyperactief dat het me redelijk wat moeite kostte om ze goed te onderzoeken. Luid blaffend stuiterden ze werkelijk alle kanten op. Omdat de eigenaar wat nors het tafereel bekeek, probeerde ik het ijs te breken met een ongecompliceerd gesprekje. Toen bleek dat de twee honden allebei even oud waren, floepte ik eruit: "Oh leuk, komen ze uit hetzelfde nest?" Waarop de eigenaar nog norser antwoordde dat dat vrij onmogelijk was.

Ik bekeek de honden nog eens goed en kon wel door de grond zakken... Want ondanks dat de twee honden van dezelfde leeftijd, vachtkleur en formaat waren, waren ze vrij duidelijk allebei van een ander ras.


Nooit meer een blog missen? Volg me dan op Facebook!



Reageer op dit bericht

  1. Kan gebeuren... Toen ik als assistente in een praktijk werkte vroeg de vrouw van de dierenarts aan de chique bazin of haar hondje een poedel-kruising was. Ai...., het bleek een raszuivere Bichon Frisé.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, zoiets heb ik ook gehad. Een klant van een andere praktijk kwam bij ons in de spoeddienst. Ik voerde de gegevens van de hond in en zei "En het is zeker een kruising?". Bleek het een of ander exclusief ras te zijn...

      Verwijderen