maandag 2 mei 2016

Social media spoed



Na een drukke periode op de praktijk geniet ik des te meer van mijn citytrip naar Londen. Het is een leuke maar vermoeiende dag geweest als we weer terugkomen op de hotelkamer. Ik plof languit op het bed neer en pak mijn telefoon erbij. Die heeft blijkbaar connectie gemaakt met de wifi van het hotel, want er druppelen diverse berichtjes binnen. Naast wat Whatsappjes van vrienden en familie, krijg ik ook een melding dat er berichten op de Facebookpagina van de praktijk zijn binnengekomen.

Nieuwsgierig bekijk ik de berichtjes. Mevrouw de Koning heeft een foto gestuurd van het nest van haar labrador Lara. Ze laat weten dat alles goed gaat met de pups. Het tweede berichtje is van mijnheer Braams, hij bedankt ons voor alle goede zorgen en het condoleance-kaartje wat we na het overlijden van zijn kater Kees hebben verstuurd. 

Ik klik door naar het volgende bericht. De naam herken ik niet meteen, maar dat verbaast me niet. In een dierenartsenpraktijk ken je natuurlijk niet iedereen bij naam. Maar wanneer ik het bericht heb geopend kijk ik stomverbaasd naar de tekst:

Hallo ik heb een vraag me hond is denk ik benouwd want hij heeft de hele tijd ze bek open. Wat moet ik nou doen???

Ongelovig schud ik met mijn hoofd. Een benauwde hond kan een ernstig spoedgeval zijn. Dan bel je toch met je dierenarts in plaats van contact via Facebook op te nemen? Social media is een heel leuk medium, maar niet voor spoedeisende zaken!

Het profiel van de afzender is afgeschermd, maar ik kan wel herleiden dan hij uit compleet andere regio komt dan waar onze praktijk gevestigd is. Als je bezorgd bent om je dier, waarom zou je een berichtje sturen naar een willekeurige dierenarts aan de andere kant van het land? Ik kan er met mijn hoofd niet bij...

Dan zie dat het berichtje ruim zes uur geleden is verstuurd, Ik hoop dat de man ondertussen zelf heeft bedacht dat het handiger is om even met zijn dierenarts te bellen. Maar zeker weten zal ik het nooit. Want op mijn berichtje met dit advies, kwam nooit een reactie terug. 


Nooit meer een blog missen? Volg me dan op Facebook!


Reageer op dit bericht

  1. herkenbaar...dit soort berichten worden zelfs aan de gedragstherapeut gestuurd...met evenzo boosheid omdat we niet continu online zijn en reageren
    Marcellina Stolting

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervelend zeg, die boze reacties. Ik weet niet of het komt omdat we nu in een samenleving leven waarin grote bedrijven enorme 'webcare' afdelingen hebben die continue bemand zijn, of dat mensen gewoon niet snappen dat niet elk communicatie-kanaal voor elke vraag even geschikt/passend is.

      Verwijderen
  2. Heel herkenbaar... ik zit in verschillende groepen voor katten... je wilt niet weten hoe vaak daar zulke vragen gesteld worden... zo dom.... en dan nog zijn sommige eigenwijs als overgrote deel van een groep meldt om zsm naar een DA te gaan. Dan krijg je als reactie.. ow ja ik kijk wel ff, zal morgen wel bellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, dat is niet best. Terwijl een telefoontje naar je dierenarts zo gemaakt is!

      Verwijderen
  3. Ook hier hebben wij dat meegemaakt. Een eigenaar mailde om 05:00 dat de hond benauwd was en totaal niet goed ging. Tegen de tijd dat we belde bleek de hond te zijn overleden aan een geklapte Pyometra en heeft het arme beestje moeten lijden tot zijn einde. Reden? Geen geld... En dat te bedenken dat ze de hond net 2 weken geleden in huis heeft gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je vraagt je soms af waarom mensen een hond in huis nemen als ze niet de financiële middelen hebben om ze de juiste zorg te kunnen bieden...

      Verwijderen
    2. Bizar!! Als je niet voor de eventuele dierenartskosten kan betalen waarom neem je dan überhaupt een hond in huis. Je weet van te voren dat er altijd wat kan gebeuren dat je naar de dierenarts moet. Je hebt zelf toch ook wel eens wat dan bel je toch ook gelijk de huisarts ga je hem toch ook geen mailtje sturen van ik heb het heel benauwd en gaat echt niet goed.

      Verwijderen