maandag 19 januari 2015

Tien dingen die je NIET tegen je dierenarts moet zeggen




Elke dierenarts kent ze wel. Van die uitspraken die je eens in de zoveel tijd uit de mond van eigenaren hoort en waarvan je tenen acuut krom trekken. Soms niet eens kwaad bedoeld, maar stiekem wel een béétje irritant. 

  • "Maar kan ik niet gewoon even een antibiotica-kuurtje komen ophalen?"
  • "Veertig euro? Voor een hamster?"
  • "Ja, u had wel op het etiket gezet dat we de kuur moesten afmaken, maar dat vond ik niet nodig want het ging al stukken beter."
  • "Maar de fokker zegt..."
  • "Nee, in die zestien jaar zijn we nooit met de kat bij de dierenarts geweest, hij is nooit ziek. Maar nu braakt hij al acht dagen, is hij broodmager, heeft een heel slecht gebit, allemaal bulten en loopt hij al maanden kreupel. We willen hem nu laten inslapen."
  • "Op internet staat..."
  • "Bijt ze u nou? Thuis is ze heel lief hoor."
  • "Oh u hoeft mij niets te vertellen hoor. Ik heb al tien jaar honden, ben zelf al een halve dierenarts."
  • "Pijnstillers? Nee hoor, ze heeft geen pijn want ze piept niet. Ze wil gewoon niet op dat pootje staan." 
  • Vrijdag, vijf minuten voor sluitingstijd. "Onze kat wil al tien dagen niet eten, we willen komen."


Als laatste nog een uitspraak die je als dierenarts zélf nooit moet doen:
  "Nou, het lijkt een rustige dag te worden."


Nooit meer een blog missen? Volg me op Facebook 

Reageer op dit bericht

  1. Haha, oef ik heb me gelukkig nog aan geen een schuldig gemaakt #welbehavedpetowner :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja........ik geloof dat ik alle uitspraken wel eens gebruikt hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn jullie voorzichtig met de narcose, daar is hij gevoelig voor....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die hoor je ook nog vaak. Komt helaas vaak doordat in het verleden ze bij een dierenarts zijn geweest die er niet zo'n charmant anesthesie-protocol op nahield....

      Verwijderen
    2. Ja die opmerking maakt het hele rijtje compleet! Grappig, dat het over het algemeen in elke kliniek wel hetzelfde werkt. Heeel erg herkenbaar en heel grappig, buiten het werk om dan ;)

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Wie zo'n vraag stelt vindt zichzelf ook veel belangrijker dan zijn kind als ze samen ziek zijn . Want dat kind is toch veel kleiner!. In elk geval is zo iemand zijn hamstertje niet waard!

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. ik denk dat wat er bedoeld wordt is de manier waarop je met een onverwachte situatie omgaat. Natuurlijk is een hamster niet hetzelfde als een kind, maar beide dien je op de juiste manier te (laten) behandelen

      Verwijderen
  5. 'Voor dat geld heb ik wel 4 nieuwe cavia's/hamster/ratjes!'
    'Mijn hond heeft geen vlooien, hij krijgt knoflook.'
    Of ze mailen/bellen even rond om te kijken waar de euthanasie het goedkoopst is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Me nooit schuldig gemaakt aan dit soort uitspraken en ik heb mijn hele leven al dieren. Wat IK wel vaak te horen krijg van dierenartsen is "je hoeft niet zo vaak en zo snel te komen hoor, je bent overbezorgd" hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. gelukkig ook nooit schuldig aangemaakt, als je aan beesten begint kost dat af en toe geld jammer maar dat moet je van te voren incalculeren je begint er aan dus moet je er ook goed voor zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak me daar wel eens schuldig aan: op internet heb ik gelezen... maar het heeft me soms echt geholpen. Omdat artsen zich dan verder in een bepaalde materie gingen verdiepen. Nieuwe medicatie die op de markt is bv

    BeantwoordenVerwijderen
  9. jullie zijn gewoon de geweldigste dierenartsen die wij kunnen ( mogen we dat wel zeggen hahaha )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegen zo'n opmerking zullen weinig dierenartsen bezwaar hebben ;)

      Verwijderen
  10. Maar jullie houden toch van dieren? Kan het dan niet wat goedkoper?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben zowat vaste klant van de dierenarts. Ik kan er beter gaan wonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 'Moeten we hiervoor betalen? Hoezo? U houdt toch van dieren?'

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Helaas wel heel veel het 'Ik heb op 't internet gelezen dat...', maar dat gebeurt nou eenmaal als je lieve katertje op onverklaarbare wijze superhard achteruitgaat. Hadden we de pech dat 't arme ding FIP had, waar we pas na zijn overleden achtergekomen zijn ~ m.a.w. niks tegen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als ik heel eerlijk ben, ik word er ook behoorlijk pissig van als ik weer met een ratje met longproblemen langskom, dat de dierenarts even luistert ("ja goh, hij reutelt inderdaad" uh hu, dat zei ik al...) en dan weer een flesje Baytril meekrijg en 60 Euro mag dokken... Ik heb 7 ratjes, allemaal opvangers. We weten allebei wat de uitkomst gaat zijn, toch moet ik steeds weer komen opdraven en dik betalen voor huisdieren die anderen gedumpt hebben. Niks mis met een aangepaste prijs voor een kleindierenconsult. Helaas moet ik daar dan weer drie kwartier voor reizen naar de enige kliniek in de buurt die dat nog heeft.

    Ook komt het helaas nog steeds voor dat er dierenartsen zijn die alleen verstand hebben van honden en katten. Alles wat kleiner is doen ze maar wat mee. Het is helaas vaker dan eens voorgekomen dat ik ingelezen en met het behandelplan uitgeprint naar de dierenarts moest gaan omdat het anders niet goed kwam.

    BeantwoordenVerwijderen